nehezebb betűformálás ♦ lassabb tempó ♦ íráshibák ♦ rendezetlen íráskép ♦
gyors elfáradás ♦ kézfájdalom ♦ gerincferdülés ♦ kudarc ♦ az önbecsülés sérülése ♦ az írás kerülése
Diszgráfia? Hanyag tartás? Nagyobb eséllyel más okozza.
Komplex tanácsadás online formában, balkezes gyermekek és szüleik számára
A kurzus egyénre szabott, általában 6-10 hét, heti 1 konzultációval
Jelentkezés és időpont foglalás egy ingyenes telefonos konzultációra >>
A program célja
1. a bal kézhez igazított írásmódszertannal az írási nehézségeket kiváltó okok megszüntetése, ezzel a balkezes gyermek valódi képességeinek felszínre hozása, annak érdekében, hogy teljesítménye javuljon és a sikerek hatására önbecsülése helyreálljon.
2. a balkezes gyermek kéz- és testtartásának javítása az egészségének megőrzése, helyreállítása érdekében.
Neked szól a program, ha
- tanulni vágyó szülő, nevelő vagy, aki szeretne a megjelent írási nehézségek kezelésével megismerkedni, hogy magabiztossá válhass a balkezes gyermek eltérő szükségleteinek világában, képes legyél a gyermek jó közérzetének feltételeit megteremteni és ezzel a teljesítményét növelni és a személyiségének kiteljesedéséhez őt elvezetni.
A gyermek bevonásának mértéke esetenként eltérő.
Sejtem, mi hozott ide.
Már eltelt néhány év azóta, hogy az életedbe csöppent egy balkezes gyermek és eddig sem ő, sem te nem élted meg problémának ezt a tényt. Most váratlanul mégis felütötte egy vagy több nehézség, kihívás is a fejét, főleg az írás terén, ami mindkettőtöket frusztrál.
Ő nem tud megfelelni a saját magáról alkotott képnek és az iskolai elvárásoknak, te pedig nem tudod, hogy mit is mondjál neki. Arról álmodtál, hogy felnéz majd rád, segítesz neki az iskolai feladatokban, most pedig úgy érzed, hogy szülőként megbuktál és csalódást okozol gyermekednek. Senki nem készített fel arra, hogy másképp kell nevelni egy balkezes gyermeket, mi több a pedagógusoktól vártad volna az útmutatást, de meglepetésedre ők sincsenek ezzel a tudással felvértezve.
Gyermeked szenvedésének látványa és a tehetetlenség egyre nagyobb teherként nehezedik rád.
Nem érted, hogy mi történik, tulajdonképpen még abban is bizonytalan vagy, hogy a balkezességével van-e összefüggésben.
Hadd vegyek le máris egy terhet a válladról. Nem a te hibád, hogy a tünetekből nem egyértelmű számodra, mi váltja ki azokat. Mint, ahogy az sem, hogy nem tudod, miben más egy balkezes emberke és mivel teszel jót vagy rosszat neki. Tudom, nem mersz állást foglalni, mert félsz, hogy kárt okozol. Igen, nagy a felelősséged.
A bizonytalanságod valójában egyenes következménye annak, hogy az átszoktatás betiltását követően, az lett a társadalom felé publikálva, hogy csak békén kell hagyni a balkezeseket és akkor nem lesz semmi gondjuk. Ezzel a tudattal élünk kb. 60 éve. Te pedig most azzal szembesülsz, hogy ez nem igaz. De mivel ez a felfogás él még manapság is, nem találod a válaszokat.
A köztudatban tényleg nem terjedt el, hogy a balkezeseknek eltérő igényei vannak és hogy azokat hogyan kellene helyesen kezelni, de jó hír, hogy a háttérben a tapasztalatok és új tudományágak kutatásai alapján, megszülettek az útmutatások a balkezes emberekre vonatkozóan is.
Ennek a tudásnak a birtokában íme egy kis megerősítés, mikor lehet gyanakodni arra, hogy a probléma kiváltó oka a balkezességben keresendő.
Leggyakoribb jelenségek:
- Írástanulás: iránytévesztés, tükörírás, írás eltakarása, írás elmaszatolása, kórós kéz- és testtartás (csukló behajlítása, gerinc megcsavarása), görcsös ceruzafogás, gyors kézfáradás, lassabb írás miatt lemaradás, rendezetlen külalak, betű kihagyása, betűk felcserélése, betűformálási- és kötési hiba, kézfájdalom, az írási feladatok kerülése.
- Jobbkezes olló: bal kézben a gyermek nem tudja megfelelően működtetni, mivel pengéi szétnyílnak; az előrajzolt vonalat nem látja jól a felfelé nyíló jobb oldali penge miatt; természetellenes, fájdalmas fogással tudja összekényszeríteni a pengéket.
- Jobbkezes hegyező: sikertelen vagy gyenge minőségű faragás; megerőltető, esetenként természetellenes mozdulatok, bármelyik kezébe is veszi a gyermek.
Az olló és hegyező gondot ma már gyorsan orvosolhatjuk a balkezes változatokkal. Azonban az írási nehézségeket nem ennyire egyszerű kiküszöbölni. Miért? Mert az írási tevékenység nagyon összetett. És ha nincs a helyén minden összetevő, akkor az eredmény elmarad a várakozásainkhoz képest.
Mikor jelentkeznek az írással járó tünetek?
1. Írástanuláskor: már 2 hónappal a kezdetek után kudarcok sorát élheti át a gyermek.
2. A diktálás megjelenésekor: a jobbkezes íráshoz meghatározott munkaritmus a balkezes gyermek számára gyors.
3. Saját fogalmazás írásakor: a bal kéz hamar elfárad, emiatt romlik a külalak és szaporodnak az íráshibák.
AZ ÍRÁSI TEVÉKENYSÉG ÖSSZETEVŐI
Avagy mi kell az írás során a tökéletes munkához?
Szellemi tekintetben szükség van a finommotoros mozgásra, kéz-szem koordinációra, beszédre, a képzelet képi megjelenítésére, a grafikus ábrázolásra és a tanult dolgok felidézésre.
Ezeken kívül, minthogy precíziós munka, lényeges a jó szerszám, egy hatékony és nem megerőltető módszer, illetve munkapozíció, valamint az ezeket támogató munkakörnyezet.
Szerszám (íróeszköz): csúszásmentes, stabil és kényelmes fogású, nem nehéz, extra tulajdonság a kézre formázottság
Lehet, hogy már te is vettél kifejezetten balkezeseknek előnyös íróeszközöket gyermekednek, mégis vannak nehézségei. Töprengtél már, hogy mi lehet az oka?
Az, hogy kizárólag az átlagos íróeszközök okozta nehézségeket enyhítik, mást nem. A speciális eszközök rávezetik a gyermeket a helyes íróeszközfogásra és terhet vesznek le az ujjairól, ami természetesen nagy segítség. Azonban a teljesítmény csak kis mértékben fog javulni és továbbra is el fog fáradni a kis nebuló, mert valami lényegesebb hiányzik. A jó módszer.
Módszer: az írásnál a megfelelő módszer fontosabb, mint a megfelelő íróeszköz. Mert hiába kapsz egy lézerkardot, ha nem tudsz vívni. Továbbra is védtelen leszel. De ha tudsz vívni, akkor akár egy furkósbottal is megvéded magad. Ahogy a jó kardforgatást, úgy a jó tollforgatást is meg kell tanulni.
Bal kézzel toljuk, jobb kézzel húzzuk az íróeszközt. Ebből adódóan eltér az erőkifejtés nagysága, az akadályok száma és ezekkel együtt az emberi igénybevétel is. Nem egyenlőek az esélyek, miközben az elvárások igen. Más technikára lenne szükségük a balkezeseknek, de számukra is a jobb kézre kidolgozott módszert oktatják. Ez az oka, hogy a balkezes ceruzák, tollak, segédeszközök önmagukban nem hozzák el minden téren a javulást.
Például maradnak a rendezetlen sorok, a kihagyott szóközök, hurkok, betűk és általuk a kudarcok, de még ennél is súlyosabb probléma, ha gyermeked rossz testtartásban végzi az írási feladatot.
Munkapozíció + munkakörnyezet
Miért lényeges a helyes munkapozíció?
A rossz testtartás fájdalommal jár, ami kifárasztja őt testileg és szellemileg is, de akár mozgásszervi rendellenességek is kialakulhatnak nála.
A fájdalmakat, deformitásokat gyógytornával lehet csökkenteni, de ha a kiváltó ok nincs meg, akkor a tünetek kiújulnak és a kezeléseket nem lehet abbahagyni. Azonban, ha megszünteted a kiváltó okot, akkor elég a helyreállítás idejéig terápiára járni. Óriási különbség!
Mi az, ami befolyással van a munka közbeni testtartásra?
A munkaterület nagysága, a munkafelület magassága/lejtése, a munkaeszköz fogásmódja, a megvilágítás, a stabilitás.
Az alábbiakban mind közül a stabilitást és a megvilágítást emelném ki.
Stabilitás. A nagy pontosságot igénylő feladatokhoz elengedhetetlen. Hogyan tudjuk ezt elérni az írás során? Mindkét kezünket, könyökünket, testünket és a lábainkat meg kell támasztanunk. Ehhez megfelelő bútorzatra, azaz székre és asztalra van szükségünk.
Milyen a megfelelő szék és asztal?
Stabil szerkezetűek és a testméretünkhöz, illetve a feladathoz hangolható a magasságuk. A szék (esetleg kiegészítő) biztosítja, hogy testünket deréknál megtámasszuk, ezzel tehermentesítve az ágyéki csigolyákat, a hátat, a nyakat és vállakat.
És fontos, hogy ismerjük az írás közbeni helyes ülés szabályait, ami több ponton is eltér a számítógépes munkavégzésre vonatkozó szabályoktól.
Miért fontos megtanítani a gyereknek a helyes ülést?
- Mert a csontok még formálódnak, ezért egyrészt sérülékenyebbek, másrészt a rossz kéz- és testtartás könnyen rögzülhet, ami további szövődményekkel járthat, mint pl. háti domborulat, gerincferdülés, csukló és könyök betegségek.
Megvilágítás. Sötétben nem lehet kiváló minőségű munkát végezni. Ugye, ez magától értetődik? A precíziós munkánál meg pláne számít a fény, mivel apró dolgot kell jól látnunk. A jó megvilágítás megteremtéséhez számításba kell venni mind a természetes, mind a mesterséges fényforrásokat és hogy melyik az író kéz. Ez utóbbi rendkívül lényeges, gyakran ennek a figyelmen kívül hagyása okozza a legnagyobb problémát.
Remélem, látod, hogy az írás kapcsán milyen sok mindennek kell harmóniában együtt működnie, hogy egy gyermek a lehető legnagyobb és legjobb teljesítményre legyen képes és mellette az egészsége is biztonságban legyen. -> Mindent őhozzá kell igazítani.
És ez megoldható a bal domináns emberek esetében is. Nem kell elfogadni, hogy azért, mert valaki bal kézzel ír: behajlítja a csuklóját, féloldalasan ül a székben, lassabb, hiányosan ír le szavakat. Nem kell elfogadni, hogy ő olyan testi, szellemi és lelki sérüléseket szenvedjen el, melyeket egy jobbkezes az írás kapcsán nem.
Mikről is van szó?
Gyorsan kialakuló tünetek
- Váz- és izomrendszeri jelenségek: fáradékonyság, fájdalom, zsibbadás, erőtlenség, masszírozási kényszer (kézfej, csukló, könyök, gerincoszlop, váll, nyak)
- Szembántalmak: szemfáradás, könnyezés, vörösödés
- Mentális közérzet: gyors fáradás (többletmunka, nagyobb összpontosítás, frusztráltság, testi fáradtság).
- Lelki bántalmak: kudarc, csalódás, önmagába vetett hit elvesztése, önmaga hibáztatása, „nem vagyok elég jó” vagy „nem vagyok rá képes” érzés, kiszolgáltatottság, szorongás, kisebbrendűségi érzés, kirekesztettség érzése, az írás kerülése.
- Viselkedés: ingerlékenység, visszahúzódás vagy hiperaktivitás, agresszivitás.
- Képességek: látszólag elmaradnak a követelményektől.
Hosszan kialakuló tünetek
- Testi megbetegedések: csukló és könyök betegségek, háti domborulat, gerincferdülés
A legjobb lenne ezeket a panaszokat megelőzni, de ha már bármelyik is érzékelhető, van lehetőség még helyrehozni. Ez annál könnyebb, minél előbb avatkozol be. Találd meg és szüntesd meg a gyökérokot. De vajon hol kellene a keresést megkezdened?
Talán a képességeit kellene megvizsgálni?
Ha balkezes gyermeked íráshoz szükséges, fentebb említett szellemi részképességei rendben vannak, mégis azt gondoltad eddig, hogy azért lassabb és alacsonyabb színvonalú a teljesítménye, mert gyengébbek a képességei a korosztályi elvárásokál, akkor most száműzd ezt a gondolatot, mert téves. Nem, NEM A KÉPESSÉGEIVEL van a gond, hanem a képességei kibontakoztatása van akadályozva, mert a fent felsorolt összetevők közül egy vagy több nincs rá szabva.
Mi balkezesek eredendően nem születünk ügyetlennek. A környezet, amiben élünk, tesz minket azzá. A hiba nem bennünk keresendő.
Éppen ezért elsőként nem fejlesztésre van szüksége egy balkezes gyermeknek.
És nem is arra, hogy rossz módszer szerint gyakoroljon és újra és újra átélje a kudarc érzését. Ez nem motiváló, hanem egyenesen büntetés. Csak egy dolgot eredményez. Örökre elmegy a kedve az adott tevékenységtől.
Amire szüksége van, az az, hogy megteremtsd számára azokat a feltételeket, melyek mellett kihozhatja magából a maximumot. És, ha még ezek után sem teljesíti az elvárásokat, felkereshetsz készségfejlesztő szakembert, akivel már a jó módszert gyakorolhatja.
Most már csak azt kellene felmérned, hogy birtokában vagy-e mindazon tudásnak, ami a feltételek megteremtéséhez szükséges.
Az alábbi pár kérdéssel, amit magadnak kell feltenned, segítek neked ezt eldönteni.
Tudod-e, hogy mitől jobbkezes egy olló, egy hegyező, egy ceruza vagy toll?
Tudod-e, hogy miért felel meg egy jobb kézzel író személy számára az iskolában oktatott írástechnika?
Tudod-e, hogy a munkahelyed elrendezése, berendezése miért kényelmes vagy nem kényelmes a számodra?
Tudod-e, hogyan kell helyesen ülni írás közben?
Ha ezekre van kész válaszod, akkor jól ismered az ember működését, így képes vagy megtanítani gyermekednek, hogy számára mi a megfelelő.
De ha nincs, akkor tudok neked segíteni. Íme, hogyan.
AZ ÉN MÓDSZEREM
Rendszerszemlélet alapú vizsgálat és megoldás. E rendszer középpontjában az ember tevékenysége található, ami kölcsönhatásban áll a rendszer egyéb elemeivel.
További elemek:
a személy jellemzői, a feladat jellemzői, a környezet jellemzői.
Ezek mind kiváltanak bizonyos cselekvéseket az emberből, melyek aztán hatással vannak a tevékenység eredményére.
Ez azt is jelenti, hogy a program során nem tüneti kezelésről van szó, hanem a háttér feltárásáról, azaz az egészségre (testi, értelmi és érzelmi), biztonságra, a minőségi és mennyiségi eredményre gyakorolt hatások megértéséről, a cél pedig a rendszer teljesítményének az optimalizálása és az emberi jóllét elérése.
Vizsgálandó tényezők (saját szerk)
Az ábrát értelmezve a kiindulási helyzet, amit most tapasztalsz, az az, hogy a feladat jellemzői - köztük a követelmények - egyfélék, a környezet jellemzői egyfélék, a személy jellemzői pedig kétfélék a kezesség tekintetében. Ez utóbbi miatt gyermeked másképp reagál, más hatással vannak rá a feladatok és a környezeti tényezők, ami más eredményt hoz. Ez jelenleg alacsonyabb, mint a korosztályi elvárás, vagy az elvárt szintet többletmunka és/vagy egészségkárosodás árán éri el.
Ennek fényében háromféleképpen dönthetsz erről a helyzetről.
- Nem változtatsz semmin, hanem elfogadod, hogy csemetéd eredményei gyengébbek lesznek pl. csúnyán ír, sok hibát ejt, lemarad, gyorsan elfárad, a rossz testtartása fájdalmat, deformitásokat okoz.
- Ugyanazt azt eredményt, amit egy született jobbkezes elér, úgy próbálod gyermekeddel elérni, hogy őt változtatod meg. Vagyis a személyi jellemzőjét, a balkezességét átállítod jobbkezesre. Minthogy ez az egy eltérés van a képletben, logikusan ezzel máris minden megoldódik. Ez gyors és egyszerű megoldásnak tűnhet számodra, ám ez nem a logikán múlik, mivel gyermeked érző és gondolkodó lény. Sajnos a történelemből jól tudjuk, hogy akár súlyos idegi és érzelmi károsodást is elszenvedhet a természet felborításával. Számára ez egyáltalán nem lenne egyszerű, sőt túl nagy árat fizetne érte. Ez történt az „átszoktatás” idején, amikor a balkezesekből jobbkezes embereket akartak faragni. A balkezesség azonban genetikai adottság, megváltoztatni nem lehet. Így bár ugyanazt az eredményt várnád, egy sokkal rosszabbat kapnál. Nemcsak a gyermek teljesítménye nem javulna, de még mentálisan és pszichésen is sérültté válna egy életre. Ebben nem fogok segíteni neked.
- Ugyanazt az eredményt céloznád meg úgy, hogy figyelembe vennéd a gyermeked eltérő adottságát, hozzá igazítanád a feladat jellemzőit, benne a követelményeket (pl. hosszabb idő engedése, mert a toló írás nagyobb erőkifejtéssel és lassabb kivitelezéssel jár, eltérő módszer) és a munkakörnyezetet (pl. fényviszonyok, emberi hozzáállás). Gyermeked teljesítménye javulna, elérné az elvárt szintet és még jól is érezné magát a bőrében.
Ennek mi az ára? Csupán 2-3 hónap tanulás a számodra, mellyel képes leszel gyermekedet megérteni és motiválni. Ebben nagyon szívesen a segítségedre leszek.
Ha a harmadikat választod, akkor az alábbi ábrán szemléltetett program vár rád.
A megoldás 3 x 3-as pillére (saját szerk)
Lépések
- CÉL kitűzése: az egészség, a biztonság és a hatékonyság növelése
- ÚJ ISMERETEK átadása: a gyermek eltérő szükségleteinek megvilágítása, a számára megfelelő feltételek megteremtéséhez kellő tudás átadása:
- megfelelő eszköz
- megfelelő módszer
- megfelelő (munka)környezet
- + ezek helyes alkalmazása
- BEVETÉS: az új tudás birtokában - esettől függően különböző mértékben - megkezdődik a gyermek egészségének helyreállítása, további károkozás megelőzése a
- testi
- szellemi
- lelki
jó közérzetének elérése érdekében.
Eredmény: ÖNISMERET, MEGÉRTÉS, HELYREÁLLT ÖNBECSÜLÉS, TUDATOSSÁG, SZABADSÁG, KIBONTAKOZÁS, EGÉSZSÉG, BIZTONSÁG, TELJESÍTMÉNY-NÖVEKEDÉS, JÓLLÉT
Ez a végeredmény csakis közös munkával érhető el. Mindenkinek dolgoznia kell érte.
Ha így lesz, akkor Te és gyermeked is kaptok egy új életet. Több (minden)re lesztek képesek és több mindennek inthettek búcsút.
TE képes leszel
- már az első néhány konzultáció után tisztán látni, hogy milyen nehézségekkel birkózik meg balkezes gyermeked minden egyes írási feladatnál, mert a saját bőrödön fogod megtapasztalni azokat
- felismerni a problémák közötti összefüggéseket
- eldönteni, hogy mely eszközök segítik vagy akadályozzák őt a jó munkában
- kiválasztani, hogy melyik a jó írásmódszer számára, mert már látni fogja a szemed a különbségeket
- eldönteni, hogy a gyerekszobában hol és hogyan érdemes kialakítani a dolgozó sarkot
- kiválasztani milyen a megfelelő asztal és szék és helyesen beállítani azokat
- megtanítani neki, hogyan kell helyesen ülni, milyen a jó testtartás, hogyan tudja elkerülni a gyors elfáradást és a fájdalmakat
- felismerni az egészségkockázatokat
Gyermeked képes lesz
- szebben,
- többet,
- kevesebb hibával,
- kevesebb fáradtsággal, fájdalommal és
- helyes kéz- és testtartással
dolgozni. => Képes lesz a valódi képességeit kibontakoztatni.
Mit nyersz végül?
- Önismeretet. Többet fogsz tudni a kezességről, így bármelyik is a domináns kezed, jobban meg fogod érteni a saját működésedet is.
- Ritka tudást. Fordul a kocka. Több leszel, mint az átlagember. Beszélni fogsz a balkezes gyerekek nyelvén. Bensőségesebb és szorosabb kapcsolat fog kialakulni közöttetek, mint eddig.
- Kitörsz a tehetetlenség és kilátástalanság kínzó fogságából, így magabiztosan fogsz döntéseket hozni és irányt mutatni csemetédnek.
- Visszanyered az önbecsülésed. Nem fogsz többé félni, hogy nem vagy alkalmas egy balkezes gyermek nevelésére. Látni fogod, hogy egyáltalán nem bonyolultak a megoldások, csak eddig nem tudtad, mi az igazi gond. Nem csoda, hogy nem tudtál jól segíteni neki. De ennek itt vége.
- Követendő szülői példa leszel gyermeked számára. Egy gyermek agyába beégnek az otthoni és iskolai viselkedésminták. Ha azt látja, hogy küzdesz azért, hogy jobb legyen neki, azt fogja megtanulni, hogy ő is küzdjön és kiálljon magáért és később a saját gyermekéért. Ha azt látja, hogy mersz nem tökéletes lenni, ő sem fogja soha szégyellni az elakadásait, hanem tudni fogja, hogy tanulással az akadályok legyőzhetők, a segítségkérés pedig nem gyengeség, hanem erő.
- Büszkeséget a szégyen helyett. Nem fogod többé rossz szülőnek érezni magad, sőt, ki fogsz tűnni a tömegből a ritka tudásoddal.
- Egy önálló, egészséges, kiegyensúlyozott gyermeket, akit nem kell örökké istápolnod, gyógykezelésekre, fejlesztésekre vinned. Több időd jut olyan dolgokra, amelyekről eddig lemondtál.
- Egy boldog balkezes gyermeket. És ha ő boldog, te is az leszel….. végre. És ha te boldog leszel, szeretteid is jól lesznek körülötted. Végül mindenki nyer. Nem lenne így jobb?
Ha még gondolkodsz a jelentkezéseden, mindenképpen olvasd el az Ettől kíméled meg balkezes gyermeked, ha nyitott vagy a tanulásra c. cikkemet, melyből megtudhatod, mit kockáztatsz, ha nem veszed figyelembe gyermeked balkezességét, vagy ha halogatod a beavatkozást.
De, ha már most tudod, hogy nem szeretnéd, ha minden így maradna, gyors és hathatós változásra vágysz, jelentkezz a programra.
Jelentkezési feltételek és a program részletei
Töltsd ki a jelentkezési űrlapot és foglalj hozzám időpontot egy 30-45 perces kötetlen, ingyenes telefonbeszélgetésre.
Néhány tudnivaló a telefonos konzultációról
A telefonos konzultáció számodra ingyenes, én hívlak majd a választott időpontban.
A konzultáció során átbeszéljük az elakadásaidat, kihívásaidat, lehetőségeidet.
A helyzeted alapján eldöntjük, hogy érdemes-e együtt dolgoznunk.
Jelentkezés és időpontfoglalás
Az időpontfoglalás egy online naptárban történik, a foglalásról e-mail visszaigazolást küld a rendszer. Ha meggondolnád magad, lehetőség van a foglalási rendszeren keresztül lemondani az időpontot.
A jelentkezési kérdőív kitöltésének célja, hogy előzetesen tájékozódjam az eseted lényeges pontjairól.
A telefonos konzultáción való részvétel feltétele a jelentkezési kérdőív kitöltése. A sorrend nem számít, azonban, ha a kitöltött kérdőív a telefonos konzultáció időpontjának lefoglalását követően 24 órán belül nem érkezik meg, úgy az időpontfoglalást törölni fogom.
Jelentkezési űrlap |
Időpont foglalása |
A mentorról bővebben lejjebb olvashatsz. >>
A program részletei
A konzultáció formája
Online konzultáció: videóhívás
De szükség szerint lehetőség van személyes találkozásra is Budapesten.
A mentorprogramban való részvétel feltételei
- gyermeked legyen egyértelműen balkezes, aki más okból nem részesül különleges gondozásban (ADD, ADHD nem kizáró tényező)
- a gyermek kora legalább 6 év és iskolai tanulmányait megkezdte
- légy nyitott a tanulásra, fejlődésre
- legyél hajlandó időt és energiát fektetni gyermeked életminőségének javítására
- töltsd ki a jelentkezési kérdőívet és foglalj időpontot a telefonos konzultációra
- pedagógusok jelentkezését is örömmel fogadom
A mentorálási időszak
Nincs két egyforma eset, így a mentorálási folyamat egyénre szabottan kerül kialakításra a célok, valamint a problémák mértékének függvényében. Általában 6-10 hetes időtartam, heti 1 x kb. 1,5 órás konzultációval.
Árazás
Egyedi ajánlat szerint
Az együttműködés menete
- Kezdő beszélgetés (ismerkedés, a közös munka alapköveinek lefektetése)
- A kiinduló állapot felmérése, annak eldöntése, hogy a gyermek milyen formában vegyen részt
- Elemzés, kiértékelés
- Intézkedési terv összeállítása közösen
- Elméleti alapok átadása
- Gyakorlatba ültetés
- Nyomonkövetés, támogatás
További információ
Ha további kérdésed lenne a programmal kapcsolatban, keress bátran az alábbi elérhetőségen:
- név: Szikora Melinda
- e-mail: hello@balkezeseszkozok.hu
Ügyfeleim mondták
"A mentorprogramon azért vettem részt, mert 6 éves balkezes kisfiam az iskolakezdést követően már októberre kudarcként élte meg az írástanulást és azt mondta, hogy jobbkezes akar lenni. Novemberben a tanító néni a füzetvezetését hanyagnak ítélte. Amióta nem kérdés, hogy a kisfiam balkezes, tudatosan készültem az ő eltérő nevelésére, az iskolára, de sajnos nagyon kevés információt találtam. Mivel magam is pedagógus vagyok, így tudom, hogy milyen problémái lehetnek, ha valaki megpróbálja átszoktatni, de ennél többet, sajnos a tanárképzőben sem mondtak. Ollót, hegyezőt, speciális ceruzákat beszereztem, ami sokat segített, de nem oldotta meg az írásból fakadó lelki sérülését. Szerettem volna, ha nem negatívumként éli meg a balkezességét és hogy több sikerélménye legyen. Tudtam, hogy ehhez a kezdeteknél kell megtámogatnom, amennyire lehet.
Nagyon megörültem, amikor rátaláltam erre a lehetőségre. Novemberben kezdtük a programot és már az elején nagy lépéseket tettünk előre. Sikerült rávennem a nyugdíj felé közelítő tanító nénit, hogy hagyja, hogy a kisfiam más technikával írjon. Eleinte ő nem akart belefolyni az újdonságba, de látván a pozitív eredményt, meglepetésemre felvette a fonalat. Kisfiamnak egyre jobban ment az írás, jöttek a sikerélmények, a félévi felmérői írásból 98%-osak lettek. Már nem másnak, hanem különlegesnek érezte magát és élvezte, hogy vele külön foglalkoznak. Mindeközben a balkezes osztálytársak szülei felesleges hűhónak tartották a másfajta bánásmódot.
Az én személyes előre lépésem, hogy megértőbb és elfogadóbb lettem, valamint látom a jövőt. Már tudom, hogy kisfiam miért nem a domináns bal lábát használja focinál és nem macerálom érte. Tudom miből származhat baleset pl. a konyhába és tudom hogyan kerüljem el, mikor kisfiam segédkezik a sütésben. Már azt is tudom, hogy a fürdőszobai ügyetlenkedés nem az ő hibája, hanem a számára kényelmetlen piperepolc teszi őt ügyetlenné és tudom, mit tehetek, hogy ezt kiküszöböljük. Tudom, mire számítsak az élete minden szakaszában és hogyan készüljek fel a nehézségek leküzdésére, a csapdák elkerülésére. Pedagógusként is szélesedett a látóterem. Hamar kiszúrom a balkezes tanulókat, meglátom, ha gondjuk van és már tudom, hogy miből fakad és azt is, mi lehet a segítő megoldás.
Több idő és energia-e kétfelé figyelni? Igen. De szülőként és pedagógusként is megéri, hogy boldognak látom a gyerekemet és a tanulókat."
"Férjemmel azért vettük igénybe a mentorprogramot, mert 8 éves balkezes kislányunknál olyan problémák tűntek fel a 2. osztályban, melyeket korábban nem tapasztaltunk. Elkezdte négy ujjal fogni a ceruzát és nagyon szorongatta, a testtartása is rosszabbodott, kezdődő gerincferdülést állapított meg nála a gyerekorvos. Elkezdtünk gyógytornára járni, de közben meg kellett keresni a kiváltó okot. Látva otthon, hogy hogyan ül írás közben, arra gyanakodtunk, hogy ez játszhat közre.
Egyszerűen nem tudtam, hogy mit mondjak neki, hogy kéne csinálnia, mi a jó. Segíteni szerettem volna neki, amiben csak tudok. Így jelentkeztem, ne legyen az, hogy megtehettem volna, de nem tettem.
Nagyon sok ráeszmélés volt a program során. Feladatokon keresztül magunk tapasztaltuk meg az írási nehézségeket, azt, hogy bizonyos helyzetekben ugyanazt a rossz kéz- és testtartást produkáltuk, mint a lányunk, mert másképp nem tudtuk megoldani a feladatot. Mindig nagyon meglepődtünk, hogy milyen egyszerű oka van ezeknek és ezzel együtt milyen egyszerű a megoldás. Ma már tudjuk, hogyan kell helyesen ülni az írás folyamán, hogy elkerüljük a gerinc megcsavarását. Beszereztük az ajánlott segédeszközöket, melyek mind beváltak. A tanító néni nem ismerte a balkezeseknek megfelelő eszközöket vagy írásmódszert. Szerencsére hagyta, hogy a kislányunk ezeket alkalmazza az iskolában, 20 év tanítás után sokszor rácsodálkozott dolgokra.
Az minket is nagyon meglepett, hogy az otthoni munkasarok elrendezése és berendezése is fontos a helyes kéz- és testtartáshoz, ugyanúgy, mint nekünk felnőtteknek egy irodában.
A kislányunk pozitívan fogadta a változásokat, de még gyakran visszaáll a rosszul beidegződött mozdulatokra. Sokat segít az emlékeztető segédeszköz, amit visz magával az iskolába, de otthon mi is figyelmeztetjük őt a helyes módszerekre. Az írás mellett vásároltunk már konyhai eszközöket is.
Eddig fel sem fogtam mi mindenre kihathat a balkezessége, mert amúgy eddig ezt sem ő nem élte még meg rossznak, sem mi. Pár év múlva, mikor más eszközök és más területek válnak fontossá, folytatjuk a programot, szeretnénk további ismereteket szerezni, de most az írás a fő."
"A 11 éves kislányomnak diszgráfiája van. Az ajánlott írásfejlesztő eszközök és speciális tollak, ceruzák fél év távlatában nagyon jól beváltak. A kislányom nagyon megszerette őket, a készségfejlesztő foglalkozásokon és azokon kívül is sokat használja azokat. Az íróeszköz-fogása és írásképe sokat javult. Köszönjük a termékek használatával kapcsolatos részletes felvilágosítást."
"Az elsős kislányom balkezes és rosszul és görcsösen fogja a ceruzát, valamint nagyon rányomja a papírra. Köszönöm, hogy véleményezted a kislányom kéztartását és ceruzafogását és elmondtad, mi mindent tehetek azért, hogy a hibákat orvosoljuk. Minden ajánlott anyagot átnézek. Sokat segítettél, mert így már biztosabban indulok neki a probléma megoldásának."
"A kisfiam 7 éves és bal kézzel tükörírással kezdett el írni. Bár tanító képzőt végeztem, nem tudom, hogyan kell őt megtanítanom írni. Sajnos az én időmben nem volt anyag a főiskolán a balkezes gyerekek írásoktatásáról és sehol nem találtam most sem információt e témában. Nagyon köszönöm a sok-sok tanácsot és útbaigazítást, megnyugodtam és most már tudom, hogyan segítsek a kisfiamnak a balkezes betűszerkesztésben és a balról jobbra irány megszokásában."
Szeretnél személyes segítséget kapni? Itt a lehetőség, hogy rendszeresen konzultálj valakivel, aki balkezesként segít neked tapogatózás helyett tisztán látni.
Aki segít neked
Üdvözöllek! Szikora Melinda vagyok, a www.balkezeseszkozok.hu internetes bolt vezetője, ergonómus.
2016-ban nyitottam meg a balkezes eszközök webshop-ot, azóta sok tanácstalan szülő fordult hozzám az elakadásaival és hálásak voltak minden segítségért, mert a beszélgetések azt mutatták, hogy nincs hová fordulniuk gyakorlati útmutatásért, támaszért.
Minthogy célom, hogy megváltoztassam a felnövekvő balkezes generáció sorsát, 2020-ban útjára indítottam egyéni tanácsadási szolgáltatásomat mentorprogram formájában. Úgy gondoltam, hogy az alábbi tapasztalataimmal hozzá tudok járulni az információhiány okozta kiszolgáltatottság megszűntetéséhez:
- magam is balkezes vagyok, ezért tudom, mi zajlik a csemetéd fejében, ismerem a balkezesek elhallgatott érzéseit, szükségleteiket, erősségeiket és korlátaikat
- ismerem a balkezes életút csapdáit, így tudok segíteni az elkerülésükben
- 8 éve vezetek egy balkezes eszközöket forgalmazó webshop-ot, így széleskörű tapasztalattal rendelkezem a balkezeseknek előnyös termékek terén
- ergonómiai ismeretek birtokában rálátásom van a balkezesek fizikai, mentális és lelki jóllétének feltételeire
- én már tudom, milyen SZABAD balkezesnek lenni
- számos hazai és nemzetközi tudásanyagot tanulmányoztam át, melyek lehetővé tették egy átfogó program kidolgozását,
- 2023 óta a balkezes gyermekek nevelőit, oktatóit, fejlesztőit segítő LEFT-IN Nemzetközi Tudásmegosztó Társaság magyarországi tagja vagyok.
Célom, hogy
- téged és gyermekedet segítselek a legjobb irány megtalálásában
- tapasztalatommal segítsek a legnehezebb dilemmákban
- segítsek neked és gyermekednek önismereti és tudatosság fejlesztésben
- olyan tudást osszak meg veletek, amit az iskolában nem tanítanak
- képviselni tudd gyermeked érdekeit másokkal szemben és a tudást tovább adhasd neki
- hozzásegítselek ahhoz, hogy a tudatosság emelésével könnyebben tudj olyan döntéseket hozni, amelyek gyermekeddel önazonosak, a saját egyéniségét segítik kibontakoztatni és nem mások elvárásait megvalósítani.
Várlak a balkezes betűvetés világában!
Miért csökkentenéd balkezes gyermeked esélyeit azzal, hogy kihagyod ezt a lehetőséget? Nem kell, hogy az legyen a normális számára, ami az idősebb korosztályoké és akár az enyém is volt.
TV interjú
2024.08.13. Duna TV/Nyár 24 - Balkezesek Világnapja >>
TV interjú
2023.08.13. Petőfi TV/Nézzünk szét! - Balkezesek Világnapja >>
TV interjú
2023.08.13. Duna TV/Nyár 23 - Balkezesek Világnapja >>
TV interjú
2020.08.13. Duna TV/Balatoni Nyár - Balkezesek Világnapja >>
Rádió interjú
2021.08.13. Rádió Pátria, Pozsony - Balkezesek Világnapja >>
Hírlevél feliratkozás |